Handleiding
Scheikunde module K Kwantitatief
Dan meteen verder naar practicum 4, daar worden de benodigde conclusies en gegevens aangereikt.
Hier een mogelijkheid om (blijvend?) te differentiëren naar N en M; zie ook opdracht 4.1.
Bij (2) wel “koper en zwavel”. Dus uitvoering van p2 en p3.
Alternatief voor (2): proef op foto’s zoals in p2A.
In practicum 3A “alcohol en zuurstof kwantitatief” als voorbeeld/oefening van het kwantitatief volgen van een reactie
In 4.7 weer een differentiatiemogelijkheid, bijvoorbeeld: 4.8 en 4.9 niet voor M, wel voor N-vwo, niet voor N-havo.
In 5.5 onderscheid tussen vakterm adsorptie en htk-term absorptie
Aan het einde van vraag 5 een differentiatiemogelijkheid: wel of niet adsorptieproef met silicagel (zou ook in een toets kunnen). Indien niet dan meteen verder naar 5.7.
Laatste deel van 5.8 alleen voor vwo, want in de eindtermen voor havo komt gáschromatografie niet voor.
In practicum 5A voeren leerlingen de norit/spiritusproef uit met eigen of van school meekregen norit. Als het thuis niet kan/lukt dan wordt verwezen naar de mogelijkheid om de proef op school uit te voeren.
Het bekijken van het eerste deel van de film Gif om op te vreten en de opdrachten daarbij zitten nu in huiswerk 5A.
Practicum 1
1.2
Opstelling voor het
bepalen van het percentage zuurstof in de lucht met behulp van koper wol met
gasmeetspuiten (zie fotoserie).
Fotoserie bij beeldmateriaal
1.4
(Propje) koper(wol) met
koperoxide of koper(plaatje) met koperoxide of mengsel van koperpoeder en
koperoxidepoeder aanreiken en ook zwavelzuur oplossing 2 M in erlenmeyer of
bekerglas (in het geval van een plaatje).
Practicum 2
Balans (0,01 g)
2.2
Koperdraad (gestripte
elektriciteitsdraad)
2.3
Weegschuitjes met net
iets meer dan 2 g zwavelpoeder
2.4
Staaf om in buis passend
koperrolletje te draaien
2.5
(Vooral) koperspiraaltje
verhitten totdat dat door reactie met zwavel gaat gloeien.
Uitsmeltopstelling in
zuurkast (driepoot zonder gaasje met gebogen ijzerdraadhaak)
Twee branders tegelijk
(bijv. m.b.v. T-stukje) is handig bij
uitsmelten
Indien de proef niet
uitgevoerd kan worden: zie fotoserie in practicum 2; daar ook gegevens
2.6
Combinatietang om
spiraaltje open te knippen.
Practicum 2A
Fotoserie bij
beeldmateriaal.
Practicum 3
3.2
buis met uitgesmolten
resultaat opengeknipt , overmaat koper moet zichtbaar zijn
3.9
film bij beeldmateriaal
3.10
foto’s bij
beeldmateriaal
Practicum 3A
3A.4
foto’s bij beeldmateriaal
Practicum 4A
4A.1
Foto’s bij beeldmateriaal
Practicum 5
5.3
digitaal woordenboek
5.4
Demonstratie van het
centrifugeren van een suspensie, eventueel eerst handcentrifuge.
Als centrifugeren lang
duurt eindresultaat ook klaarzetten.
5.5
(Bos)atlas
5.6
Rekje met buizen met
silicagelpoeder (vullen in zuurkast, niet door leerlingen laten doen i.v.m.
verstuiving), methyleenblauwoplossing en methylgeel oplossing (=
methylroodoplossing met wat natronloog) en een lege buis.
Filtreerpapier, trechter
5.7
Noritverpakking en norittabletten
om mee te geven
5.8
Niet watervaste zwarte
viltstift (moet in kleuren uitlopen)
Stroken filtreerpapier;
bekerglas met water
Dunnelaagchromatografieplaatje
om te laten zien
Alleen voor vwo: gaschromatograaf,
gaschromatogram
Practicum 5A
5A.2
Norit, spiritus,
eetlepel (voor leerlingen die 5A.1 op school willen uitvoeren)
5A.3
Film bij beeldmateriaal